Tárgy: PMB1212 Mesterséges intelligencia
Oktató: dr. Vályi Sándor
Meghirdetés féléve : 5
Kreditpont : 5
Heti kontakt óraszám (elm.+gyak.): 2+2
Félévi követelmény: kollokvium
Előfeltétel (tantárgyi kód) PMB1205 (programozás 2)
Évközi követelmények, vizsgára bocsájtás feltételei:
•Évközben a hallgatók egy MI feladatot számítógépes program készítésével 3 fős csoportokban megoldanak és dokumentálva benyújtanak. A feladat kiválasztása a http://moodle.nyf.hu megfelelő kurzusfelületén keresztül lehetséges, a 3. gyakorlat időpontjáig, A http://moodle.nyf.hu-ra lehet a megoldásokat is feltölteni. Állapottér-reprezentáció beadása a 7. gyakorlatig. A vizsgaidőszakban nincs lehetőség a programok bemutatására és megvédésére, aki ezt a gyakorlati időszakban nem teljesítette, nem vizsgázhat.
•• A feladatok típusa:
1. problémareprezentációs/megoldáskeresős ÉS/VAGY
2-személyes játékban lépésajánló, amely 100 esetből 75-ben legyőzi a véletlen
lépésgenerálással megírt automatikus ellenfelet, véletlenszerűen generált „küzdőtéren”
•A bemutatók feladatokban való mély ismereteikről személyes védés során számolnak be. Az elkészített programban meg kell jelölni azon kódrészeket, amelyeket nem a védő készített. Olyan kérdések is várhatók, hogy mit kellene másképp csinálni, ha változtatni akarnánk a program működésén. Amennyiben a védés nem sikeres, a vizsgázást nem engedélyezem.
•A beadandó program grafikus felhasználó felülettel rendelkezzen, . A megoldás elkészítése előtt a tanárral való egyeztetés szükséges a megírandó programmal szemben támasztott követelményekről. Ennek módja a gyakorlatokon való személyes megjelenés. Az egyeztetés eredményét előzetes kis dokumentációban rögzítjük a tanár és a hallgató között. A program megoldó algoritmusa az állapottér-reprezentáción kell alapuljon, s valamelyik, az előadáson vett kereső-algoritmust kell megvalósítania.
A dokumentáció tartalmazza az állapottér egy 10-12 állapotú részének ábráját, ahol a lehetséges operátorok is elmagyarázhatók, valamint . azt, hogy milyen kereső lett leprogramozva. A program az állapottéreben való keresés egyes lépéseit (az érintett csúcsokat) is tudja kiírni.
A program adatbázist is használjon, legalább annyira, hogy egy felhasználónevet és jelszót eltároljon, s az adott felhasználó által bevitt és utána a program által megoldott problémák leírását és a megoldást magát, úgy hogy azt később az adott user vissza tudja hívni
•A beadott programon kívül,
minden gyakorlaton lehet majd szerezni gyakorlati pontokat, amelyből
60 összegyűjtése szükséges az aláírás megszerzéséhez. A 60-on felül szerzett
pontok beszámítanak a vizsgába, ahol 50 pont szerezhető és 30 ponttól lesz
elégséges.
Tantárgyi program:
MI-bevezető. Intelligens ágensek. Problémák reprezentálása állapottéren, példák. A gráfreprezentáció. A megoldást kereső rendszerek felépítése, csoportosítása. Nem módosítható stratégiák. A backtrack algoritmus. Gráfkereső eljárások: szélességi, mélységi, optimális keresések. Heurisztikus gráfkeresők: a best-first és az A algoritmus. Az A algoritmus variánsai. Genetikus programok. Kényszerfeltételes keresés. Kétszemélyes, teljes információjú játékok, ábrázolásuk játékfával. A nyerő stratégia és létezése. Lépésajánló algoritmusok: a minimax eljárás, az alfa-béta vágás. Logikai ismeretreprezentáció. Logikai programozás.
Oktatási segédanyag:
Az előadáson bemutatott prezentációk megtalálhatók a http://moodle.nyf.hu címen.
Kötelező1 és ajánlott irodalom:
· Futó Iván (szerk.): Mesterséges intelligencia, Aula Kiadó, 1999.
· Fekete István, Gregorics Tibor, Nagy Sára: Bevezetés a mesterséges intelligenciába, LSI Oktatóközpont, 1990, ELTE Eötvös Kiadó, 2006.
· Stuart J. Russell, Peter Norvig1: Mesterséges intelligencia modern megközelítésben, Panem, Budapest, 2005. (1-9. fejezet a kötelező, a 2003-as második kiadás fordítása)