Tárgy: PMB1212 Mesterséges intelligencia

Oktató: dr. Vályi Sándor

Meghirdetés féléve : 5

Kreditpont : 5

Heti kontakt óraszám (elm.+gyak.): 2+2

Félévi követelmény: kollokvium

Előfeltétel (tantárgyi kód) PMB1205 (programozás 2)

Évközi követelmények, vizsgára bocsájtás feltételei:

•Évközben a hallgatók  egy MI feladatot számítógépes program készítésével 3 fős csoportokban megoldanak és dokumentálva benyújtanak. A feladat kiválasztása a http://moodle.nyf.hu megfelelő kurzusfelületén keresztül lehetséges, a 3. gyakorlat időpontjáig, A http://moodle.nyf.hu-ra lehet a megoldásokat is feltölteni.  Állapottér-reprezentáció beadása a 7. gyakorlatig. A vizsgaidőszakban nincs lehetőség a programok bemutatására és megvédésére, aki ezt a gyakorlati időszakban nem teljesítette, nem vizsgázhat.

•• A feladatok típusa:
 1. problémareprezentációs/megoldáskeresős ÉS/VAGY 2-személyes játékban lépésajánló, amely 100 esetből 75-ben legyőzi a véletlen lépésgenerálással megírt automatikus ellenfelet, véletlenszerűen generált „küzdőtéren”

•A bemutatók feladatokban való mély ismereteikről személyes védés során számolnak be. Az elkészített programban meg kell jelölni azon kódrészeket, amelyeket nem a védő készített. Olyan kérdések is várhatók, hogy mit kellene másképp csinálni, ha változtatni akarnánk a program működésén.  Amennyiben a védés nem sikeres, a vizsgázást nem engedélyezem.

•A beadandó program grafikus felhasználó felülettel rendelkezzen, . A megoldás elkészítése előtt a tanárral való egyeztetés szükséges a megírandó programmal szemben támasztott követelményekről. Ennek módja a gyakorlatokon való személyes megjelenés. Az egyeztetés eredményét előzetes kis dokumentációban rögzítjük a tanár és a hallgató között.  A program megoldó algoritmusa az állapottér-reprezentáción kell alapuljon, s valamelyik, az előadáson vett kereső-algoritmust kell megvalósítania.

A dokumentáció tartalmazza az állapottér egy 10-12 állapotú részének ábráját, ahol a lehetséges operátorok is elmagyarázhatók, valamint . azt, hogy milyen kereső lett leprogramozva. A program az állapottéreben való keresés egyes lépéseit (az érintett csúcsokat) is tudja kiírni.

A program adatbázist is használjon, legalább annyira, hogy egy felhasználónevet és jelszót eltároljon, s az adott felhasználó által bevitt és utána a program által megoldott problémák leírását és a megoldást magát, úgy hogy azt később az adott user vissza tudja hívni

•A beadott programon kívül, minden gyakorlaton lehet  majd szerezni gyakorlati pontokat, amelyből 60 összegyűjtése szükséges az aláírás megszerzéséhez. A 60-on felül szerzett pontok beszámítanak a vizsgába, ahol 50 pont szerezhető és 30 ponttól lesz elégséges.

 

Tantárgyi program:

MI-bevezető. Intelligens ágensek. Problémák reprezentálása állapottéren, példák. A gráfreprezentáció. A megoldást kereső rendszerek felépítése, csoportosítása. Nem módosítható stratégiák. A backtrack algoritmus. Gráfkereső eljárások: szélességi, mélységi, optimális keresések. Heurisztikus gráfkeresők: a best-first és az A algoritmus. Az A algoritmus variánsai. Genetikus programok. Kényszerfeltételes keresés. Kétszemélyes, teljes információjú játékok, ábrázolásuk játékfával. A nyerő stratégia és létezése. Lépésajánló algoritmusok: a minimax eljárás, az alfa-béta vágás. Logikai ismeretreprezentáció. Logikai programozás.

Oktatási segédanyag:

Az előadáson bemutatott prezentációk megtalálhatók a http://moodle.nyf.hu címen.

Kötelező1 és ajánlott irodalom:

·         Futó Iván (szerk.): Mesterséges intelligencia, Aula Kiadó, 1999.

·         Fekete István, Gregorics Tibor, Nagy Sára: Bevezetés a mesterséges intelligenciába, LSI Oktatóközpont, 1990, ELTE Eötvös Kiadó, 2006.

·         Stuart J. Russell, Peter Norvig1: Mesterséges intelligencia modern megközelítésben, Panem, Budapest, 2005. (1-9. fejezet a kötelező, a 2003-as második kiadás fordítása)